مطالب آموزشی بهداشت محیط و محیط زیست - ایران مرجع پارسی بلاگ

*توجه *توجه برای دانلود فایل مورد نظر خود پس از کلیک بر روی لینک *...برای دانلود اینجا کلیک کنید...*؛لطفا 15 ثانیه صبر کنید و بعد بر روی رد کردن تبلیغ کلیک کنید،سپس لینک دانلود رایگان ظاهر خواهد شد* ایران مرجع پارسی بلاگ
92/9/4
2:54 عصر

نکات بهداشتی در خریداری و مصرف خیار شور شور کردن و تخمیر از گذش

توسط ایران مرجع مرجعی کامل از علوم مختلف ایران مرکز دانلود رایگان کتاب

نکات بهداشتی در خریداری و مصرف خیار شور

شور کردن و تخمیر از گذشته های دور یکی از راههای نگهداری مواد غذایی خصوصا" سبزیجات بوده است . خیار شور نیز یکی از محصولاتی است که از دیر باز در کشور ما تولید می شده و بدلیل عطر و طعم ویژه مورد پسند اکثر مردم است . خیار شور ، هم به عنوان ترکیب در غذا ها و هم به تنهایی در کنار انواع غذا ها در سفره ما ایرانیان یافت می شود .

انواع خیار شور

خیار شور به دو شکل پاستوریزه و تخمیری تولید و مصرف می شود .  خیارشور پاستوریزه به صورت صنعتی و در کارخانجات مواد غذایی تولید و سپس پاستوریزه می گردد . خیار شور تخمیری معمولا" در کارگاههای نتی یا در منازل جهت استفاده شخصی تهیه می شود . این نوع خیار شور به دلیل عطر و طعم تخمیری زیادی که دارد با استقبال بیشتری روبروست .

خیارشور تخمیری

ترکیب :  خیار ، آب ، سبزیجات معطر شامل ترخون ، شوید ، مرزه ، سیر ، فلفل و گاهی سرکه

ویژگیهای اولیه

خیار :  خیارهای مورد استفاده در تهیه خیار شور باید قلمی به رنگ سبز روشن و با بافت نسبتا" سفت باشند . برای افزایش کیفیت محصول باید از خیارهای نسبتا" یک اندازه و با درجه رسیدگی یکسان استفاده کرد .

سبزی :  سبزیهایی که در خیار شور استفاده می شود باید تازه ، جوان و از انواع  شناخته شده باشد .

آب و نمک :  آب مورد استفاده نباید خیلی سخت یا خیلی سبک باشد ، زیرا باعث افت کیفیت محصول می شود . همچنین یاید از بهداشتی بودن آن مطمئن بود . مقدار نمک خیار شور هم نباید از 5-8 درصد بیشتر بوده ، علاوه بر آن باید از نمک های دارای پروانه ساخت استفاده شود .

فرآوری خیار شور

مخلوط آب و نمک در شرایط مناسب باعث تغییرات مطلوب دلخواه در خیار شور می شود و وجود نمک در آب باعث رشد میکرو ارگانیسم های تولید کننده اسید لاکتیک شده و تولید اسید به همراه نمک از رشد باکتریهای نامطلوب و گندیدگی محیط جلوگیری می کنند . تهیه خیار شور سنتی به دو روش امکانپذیر است ، در روشی که رایج تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد به شرح ذیل عمل می شود :

خیارهای تهیه شده را ابتدا سورتینگ و درجه بندی کرده ، شستشوی کامل انجام داده و شکوفه ها یا گل های آن را جدا می کنند ، سپس خیار به همراه سبزیجاتی که بطور کامل پاکسازی و شستشو شده داخل ظرف های مورد نظر که لازم است کاملا" بهداشتی و ویژه مواد غذایی باشند می ریزند و آب نمک با غلظت 5-8 درصد به آن اضافه می نمایند . از آنجاییکه در مراحل اولیه تخمیر ممکن است لایه سفید رنگی در سطح محصول ایجاد شود بهتر است روزهای اول درب ظرف باز گذاشته شود تا هم از تشکیل این لایه جلوگیری شود و هم گاز ناشی از تخمیرهای ناخواسته خارج گردد . عمل تخمیر 6-9 هفته طول می کشد و بعد از آن محصول آماده مصرف خواهد بود .

تغییرات نامطلوب

خیار شور به دلایل مختلف می تواند دچار فساد و تغییران نامطلوب شود . به عنوان مثال :

1 - بادکردگی :  ممکن است خیارهای خیار شور دچار بادکردگی شوند که اگر خیلی شدید باشد می تواند باعث از هم پاشیدگی و له شدگی آنها شود . باد کردگی به دو دلیل اتفاق می افتد :

·         ممکن است به علت یکسان نبودن درجه رسیدگی خیار ها اتفاق بیفتد . بنابراین برای جلوگیری از آن و نیز افزایش کیفیت محصول بهتر است از خیارهایی با درجه رسیدگی و اندازه یکسان استفاده نمود .

·         گاهی در اثر رشد باکتریها و قارچهای نامطلوب گاز تولید می شود و در اثر فشار گاز و نمک خیار دچار بادکردگی می گردد .

2 -  نرم شدن :  این نوع صدمه معمولا" چند روز یا چند ماه بعد ایجاد می شود که در اثر تجزیه مواد داخل خیار است . این حالت ممکن است به علت رشد میکروبها ، کپک ها ، مخمرها یا در اثر آنزیم درون خیار یا شکوفه آن باشد .

3 -  کپک زدگی :  یکی از انواع فساد خیار شور کپک زدگی است که در اثر رشد کپک ها و مخمر ها اتفاق می افتد که معمولا" در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی در تهیه خیار شور و نگهداری آن در شرایط نامطلوب ایجاد می شود .

نکات بهداشتی در خریداری و مصرف خیار شور

1 - از آنجاییکه خیار شور به ویژه محصولات موجود در بازار عرضه درصد نمک بالایی دارند نباید به مقدار زیاد و به طور مداوم مصرف شوند زیرا مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به افزایش فشار خون را زیاد می کند .

2 -  متاسفانه برخی از تولید کنندگان اصول بهداشتی را در تهیه خیار شور تخمیری رعایت نمی نمایند . به عنوان مثال :

·         خیارها را بدون شستشو و همرا گل و لای و انواع آلودگی در ظرف می ریزند .

·         از ظرف کاملا" غیر بهداشتی و بعضا" ظروفی که قبلا" حاوی مواد شیمیایی و خطرناک بوده است بدون هیچگونه شستشو یا از دبه هایی که از مواد بازیافتی تهیه شده است استفاده می کنند .

·         از نمکهای فاقد پروانه ساخت استفاده می نمایند .

·         کارگران در فرآیند تولید ، اصول بهداشت فردی را رعایت نمی نمایند .

بنابراین برای حفظ سلامتی ، اکیدا" توصیه می شود در موقع خرید خیار شور به نکات ذیل توجه نمائید :

1 -  از خیارشورهای دارای پروانه ساخت یا خیارشورهای تخمیری که دارای کد بهداشتی هستند استفاده کنید . خیار شورهای تخمیری باید دارای برچسبی باشند که حاوی مشخصات کالا شامل کد بهداشتی ، تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء و آدرس باشند .

2 -  در موقع خرید به ظروف مورد استقاده توجه کنید که از مواد درجه یک ساخته شده باشد ، دبه های درجه دو معمولا" کدر و غیر سفید رنگ هستند .

3 -  از خریداری خیارشورهایی که در ظروف بسیار بزرگ ( 70 - 60 لیتری ) نگهداری می شوند خودداری نمایید .

4 -  در زمان خرید توجه کنید که فروشنده در شرایطی بهداشتی خیار شور را عرضه نماید و در صورتیکه محصول کپک زده است یا با دست اقدام به تخلیه ان می کند از خریداری خودداری کنید .

 


*توجه *توجه برای دانلود فایل مورد نظر خود پس از کلیک بر روی لینک *...برای دانلود اینجا کلیک کنید...*؛لطفا 15 ثانیه صبر کنید و بعد بر روی رد کردن تبلیغ کلیک کنید،سپس لینک دانلود رایگان ظاهر خواهد شد* ایران مرجع پارسی بلاگ
92/9/4
2:54 عصر

قواعد تهیه غذای سالم به منظور پیشگیری از وبا · مواد غذا

توسط ایران مرجع مرجعی کامل از علوم مختلف ایران مرکز دانلود رایگان کتاب

قواعد تهیه غذای سالم به منظور پیشگیری از وبا

·         مواد غذایی را کاملا"بپزید : تمام قسمتهای غذا باید حدا قل تا دمای 70 درجه سا نتیگراد حرارت ببینند. از غذای نپخته استفاده نکنید مگر آنکه بتوان آنها را پوست کند یا از پوشش خارج نمود.

·         غذای پخته شده را فورا"میل کنید : زمانی که غذای پخته شده در درجه حرارت اتاق خنک می شود باکتری ها شروع به رشد می کنند. هر چه فاصله زمانی بین پخت غذا و مصرف آن بیشتر با شد احتمال آلودگی بیشتر می شود. زمانیکه بین پخت غذا و مصرف آن فاصله ای وجوددارد ( مانند حالتی که در رستوران ها یا اغذیه فرو شی ها  وجو د دارد) با ید غذا تا زمان سرو کردن در درجه حرارت 60 درجه سانتیگرادیا بیشتر و بر روی اجاق نگهداشته شود.

·         مواد غذایی پخته شده را به دقت نگهداری کنید :(یخچال یا یخدان در دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد یا در دمای 60 درجه سانتیگراد یا بیشتر) . غذاهای پخته شده ای که مصرف نشده اند و در جایی نگهداری شده اند برای استفاده مجدد باید پیش از مصرف مجدد کا ملا" داغ شوند . غذایی که برای نوزادان تهیه می شود باید بلا فا صله مصرف شودو هرگز برای استفاده مجدد نباید ذخیره و نگهداری شود.

·         غذای پخته شده را کا ملا"حرارت دهید : حرارت دادن کامل غذا بهترین راه برای حفا ظت در برابر با کتری هایی است که از تماس مواد غذایی خام و امکان دارد در طی نگهداری ماده غذایی در آن رشد کرده باشد ( در درجه حرارت پایین رشد باکتری ها آهسته می شود ولی از بین نمی رود). حرارت دادن مجدد مواد غذایی بد ین معنا ست که تمام قسمت های ماده غذایی حداقل به درجه حرارت 70 درجه سانتیگراد برسد. در حالیکه غذا داغ است آن را میل کنید.

·         از تماس مواد غذایی خا م و پخته جلو گیری کنید : غذا ی سا لم پخته شده حتی ا گــر تما س اند کی با غذای خا م داشته باشد ممکن اشت آلوده شود. این حالت انتقا ل آ لودگی می تواند هم بصورت مستقیم ( تماس ماهی خا م با غذای پخته شده ) یا غیر مستقیم ( غذای پخته شده بر روی تخته برشی که قبلا" ماهی خام بر روی آن بریده شده است قرار گیرد یاغ با چاقوی مربوط بریده شود ) رخ دهد.

·         مکررا" دستها یتا ن را بشو ئید : پیش از شروع به تهیه غذا و پس از هر بار  وقفه در این امر (بویژه اگر از توالت استفاده کرده اید یا فرزند خود را شسته اید) دستهای خود را    کا ملا" بشو ئید  .دستهای خود را پس از آ ماده کردن غذا های خام همچون ماهی یا خرچنگ ( حلزون صدف دار ) بشوئید.

·         تمام سطح آشپز خانه را تمیز نگهدارید : از آنجا که مواد غذایی به راحتی آلوده می شوند هر سطحی که برای آماده سازی مواد غذایی استفاده می شود باید کا ملا" پاکیزه باشد. هر تکه یا ریزه مواد غذایی می تواند منبع بالقوه برای باکتری ها باشد . پارچه هایی که برای شستن یا خشک کردن سطوح آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد باید هر روز تعو یض و جوشانده شوند . پارچه های مورد استفاده برای پاک کردن کف زمین باید هر روز شسته شوند.

·         از آب سالم استفاده کنید : استفاده از آب سالم برای تهیه غذا به همان اندازه مصرف شرب آن اهمیت دارد. اگر شکی به سالم بو دن آب دارید آب را پیش از افزودن مواد غذایی که بعدا" پخته نخواهند شد یا آبی که برای تهیه یخ استفاده می شود را بجوشانید. بالاخص در مورد آب مصرفی برای تهیه غذای نوزادان مراقب باشید.

·         مواد غذایی کنسرو شده خشک شده و اسیدی باید سالم باشند.


*توجه *توجه برای دانلود فایل مورد نظر خود پس از کلیک بر روی لینک *...برای دانلود اینجا کلیک کنید...*؛لطفا 15 ثانیه صبر کنید و بعد بر روی رد کردن تبلیغ کلیک کنید،سپس لینک دانلود رایگان ظاهر خواهد شد* ایران مرجع پارسی بلاگ
92/9/4
2:53 عصر

اصول انجمادموادغذایی آبزیان کیفیت گوشت ماهی پخته شده پس ازرفع ا

توسط ایران مرجع مرجعی کامل از علوم مختلف ایران مرکز دانلود رایگان کتاب

اصول انجمادموادغذایی آبزیان

کیفیت گوشت ماهی پخته شده پس ازرفع انجمادبه عوامل مختلفی بستگی

داردکه عبارتنداز :گونه ماهی،اندازه،نحوه ومحل صیدماهی،فاصله زمانی بین گرفتن آن ازآب ومنجمدکردن وجزئیات مراحل منجمدکردن.

ماهی بدلیل سرعت فسادبالای آن بایددرعملیات کاملابهداشتی برداشت،سردومنجمدگرددتاهم کیفیت آن حفظ شودوهم آلوده نگردد.

شرایط قبل ازانجمادانواع ماهی:

-1 بازبینی چشم ها،ششها وفلسها:

-چشمهاباید کاملا شفاف وسطح آن

آبدارولزج باشدوفرورفته نباشد.

-ششها بایدآبدار،بهم چسبیده و

ارغوانی-قرمزرنگ باشند وجداجدا،خشک

وتیره رنگ نباشند.

-فلسها بایدحالت خوابیده وآبدارداشته باشند

وسطح آنها لزج باشد.

-2 ماهی پس ازبرداشت بایدبلافاصله تانزدیک

صفردرجه سانتیگرادبرای انجام عملیات قبل

ازانجمادسردشده وبدون تاخیرمنجمدشده

باشد.

-3 جهت جلوگیری ازازبین رفتن آبداربودن

ماهی وسفت شدن آن ،ماهی بمدت هرچه

کوتاهترودردرجه 18 -درجه

سانتیگرادویاپایینترنگهداری شود.

-4 ماهی بدون تکه تکه شددرسردخانه

قراربگیرد.

-5 ماهی باپوششهای محافظ درسردخانه

قرارگیرد.

-6 جهت جلوگیری ازتغییرات نامطلوب

ازتشعشعات به آن مثل نورجلوگیری شود.

شرایط رفع انجماد:

رفع انجمادتکه های کوچک:

پختن مستقیما درحالت منجمدمیتواندصورت بگیردولی دراین حالت درجه حرارت بایدپایین باشد.

رفع انجمادتکه های بزرگ:

-رفع انجماددردریخچال

-رفع انجماددردرجه حرارت اتاق

-غوطه ورکردن درآب سرد یاولرم (همراه

باپوشش پلاستیکی چسبیده به پوست)

-5 ماهی باپوششهای محافظ درسردخانه

قرارگیرد.

-6 جهت جلوگیری ازتغییرات نامطلوب

ازتشعشعات به آن مثل نورجلوگیری شود.


<      1   2   3   4   5   >>   >
360 ?±U†?¯
فروشگاه محصولات
فروشگاه کارت شارژ